"Cahil Hoca / Zihinsel Özgürleşme Üstüne Beş Ders", Jacques Rancière'nin Joseph Jacotot'un eşitlikçi eğitim anlayışını ele aldığı bir kitaptır. Kitap, öğrenme sürecinde eşitlik ve özgürlük kavramlarına odaklanır.
Jacques Rancière, kitapta Joseph Jacotot'un öğretim
deneyimini ve eşitlikçi eğitim anlayışını inceler. Jacotot, dil bilmeyen
Belçikalı öğrencilere Fransızca öğretme görevini üstlenirken onlara öğretmenlik
yapmaz. Bunun yerine, öğrencilere bir kitap verir ve onları kendi başlarına
öğrenmeye teşvik eder. Öğrenciler, kitabı kullanarak kendilerini özgürce
eğitebilir ve dil öğrenme sürecinde başarı elde edebilirler.
Rancière, Jacotot'un yöntemini ele alırken, geleneksel
eğitim sisteminin eşitsizlikleri ve hiyerarşileri nasıl pekiştirdiğini
sorgular. Ona göre, her bireyde öğrenme potansiyeli vardır ve bu potansiyel
eşit olarak tanınmalıdır. Jacotot'un yaklaşımı, öğrencilerin kendi kendilerine
öğrenme yeteneğine vurgu yapar ve onları özgürleştirici bir şekilde eğitir.
Kitap, eşitlikçi bir eğitim anlayışını savunarak geleneksel
öğretim yöntemlerine meydan okur. Rancière, öğrenme sürecinde öğrencilerin
aktif katılımını ve özgür düşünceyi teşvik eden bir yaklaşımı önerir. Ayrıca,
toplumdaki eşitsizlikleri ve hiyerarşik yapıları sorgular ve entelektüel
kurtuluşun herkes için erişilebilir olması gerektiğini vurgular.
"Cahil Hocadan Bilgece Dersler", eğitim ve
entelektüel özgürlük konularında düşünmek isteyenler için ilham verici ve
düşündürücü bir kitaptır.
"Cahil Hocadan Bilgece Dersler" kitabından
günümüze çıkarabileceğimiz bazı dersler şunlar olabilir:
1. Öğrenme Sürecinde Özgürlük: Kitap, öğrenme sürecinde
öğrencilerin özgürlüğünün önemini vurgular. Öğrencilere kendi kendilerine
öğrenme fırsatı vermek, onların düşünce özgürlüğünü teşvik etmek ve kendi
potansiyellerini keşfetmelerine olanak sağlamak önemlidir.
2. Eşitlikçi Eğitim: Eşitlikçi bir eğitim anlayışı, her
bireyin eğitim imkânlarına eşit şekilde erişim sağlamayı hedefler. Herkesin
eşit bir şekilde öğrenme fırsatına sahip olması, toplumda daha adil bir ortamın
oluşmasını sağlar.
3. Hiyerarşiyi Sorgulama: Kitap, geleneksel eğitim
sistemindeki hiyerarşik yapıları sorgular. Öğrencilerin kendi potansiyellerini
keşfetmeleri ve düşünce özgürlüğüne sahip olmaları, hiyerarşik sınırlamaları
aşmalarına yardımcı olabilir.
4. Kendi Kendine Öğrenme: Kitap, bireylerin kendi
kendilerine öğrenme yeteneklerini vurgular. Kendi çabalarıyla bilgi edinme,
sorgulama ve öğrenme sürecine aktif katılım, öğrenmenin daha etkili olmasını
sağlayabilir.
5. Entelektüel Kurtuluş: Entelektüel kurtuluş, bireylerin
düşünce özgürlüğünü ve potansiyellerini gerçekleştirmelerini ifade eder. Kitap,
her bireyin entelektüel olarak kendi yolunu bulabilmesi, bilgiye erişimde
adaletin sağlanması ve toplumsal eşitsizliklerin azaltılması gerektiğini
vurgular.
Bu dersler, kitaptan günümüze aktarabileceğimiz genel
ilkelerdir. Her bireyin bu ilkeleri kendi yaşamında ve eğitim yaklaşımlarında
uygulayarak daha adil, özgür ve eşitlikçi bir toplumun oluşmasına katkıda
bulunabilir.
Kitabın adında cahil kavramı geçmesine karşın cahillik
kavramını entelektüel anlamda kullanmaz. Teknik bir terim olarak kullanır.
Bilmeyen anlamında cahil ve bimeyene bilmediğini anlatarak öğretecek olan hoca
kavramları sanki pardoksal bir sunum içerir.
Gerçek anlamda cahillerin bazı özellikleri şöyledir:
1.
Bilgiç: Her konuda, her şeyi bilirler. Sizin
uzmanlık alanınızdan bile daha fazla şey bildiğini iddia eder.
2.
Menfaatçi: Merkezde kendileri oldukları için hep
kendilerini överler, kendilerinin bahsedilmesini isterler ve kendi
menfaatlerini her şeyin üzerinde tutarlar. Onları ancak överek
susturabilirsiniz.
3.
İnkârcı: Kendisinin cahillikle suçlanmasına
tahammülleri yoktur. Gerekçe sormadan inkâr edip hemen sizi cahillikle suçlar
veya şiddete yönelirler. Az bilir, inkâr eder ve suçlar…
4.
Konuşkan: Az düşünür ve çok konuşurlar ama
genelde boş konuşurlar. Karşıyı anlamak değildir dertleri, sürekli anlatmak
istediklerine odaklıdırlar. Tartışmaları sever, yendiğinin ilanına kadar
tartışır ve sonuçlandıramazsa kişiselleştirir ve din gibi, milliyet ve hainlik
gibi soyut suçlamalara yönelir.
5.
Kapalı: Değişime ve yeniliklere kapalı, sabit
fikirli ve yeni ilişkilere kapalıdır. Eğer yeni bir ilişki geliştiriyorsa bilin
ki o ilişkiden menfaatleri vardır. Düşün demeyin de ne derseniz deyin! Uzun
süre düşünmeye dayanamazlar.