7 Haziran 2023 Çarşamba

Jacques Rancière - Cahil Hoca

 "Cahil Hoca / Zihinsel Özgürleşme Üstüne Beş Ders", Jacques Rancière'nin Joseph Jacotot'un eşitlikçi eğitim anlayışını ele aldığı bir kitaptır. Kitap, öğrenme sürecinde eşitlik ve özgürlük kavramlarına odaklanır.

 

Jacques Rancière, kitapta Joseph Jacotot'un öğretim deneyimini ve eşitlikçi eğitim anlayışını inceler. Jacotot, dil bilmeyen Belçikalı öğrencilere Fransızca öğretme görevini üstlenirken onlara öğretmenlik yapmaz. Bunun yerine, öğrencilere bir kitap verir ve onları kendi başlarına öğrenmeye teşvik eder. Öğrenciler, kitabı kullanarak kendilerini özgürce eğitebilir ve dil öğrenme sürecinde başarı elde edebilirler.

 

Rancière, Jacotot'un yöntemini ele alırken, geleneksel eğitim sisteminin eşitsizlikleri ve hiyerarşileri nasıl pekiştirdiğini sorgular. Ona göre, her bireyde öğrenme potansiyeli vardır ve bu potansiyel eşit olarak tanınmalıdır. Jacotot'un yaklaşımı, öğrencilerin kendi kendilerine öğrenme yeteneğine vurgu yapar ve onları özgürleştirici bir şekilde eğitir.

 

Kitap, eşitlikçi bir eğitim anlayışını savunarak geleneksel öğretim yöntemlerine meydan okur. Rancière, öğrenme sürecinde öğrencilerin aktif katılımını ve özgür düşünceyi teşvik eden bir yaklaşımı önerir. Ayrıca, toplumdaki eşitsizlikleri ve hiyerarşik yapıları sorgular ve entelektüel kurtuluşun herkes için erişilebilir olması gerektiğini vurgular.

 

"Cahil Hocadan Bilgece Dersler", eğitim ve entelektüel özgürlük konularında düşünmek isteyenler için ilham verici ve düşündürücü bir kitaptır.

 

"Cahil Hocadan Bilgece Dersler" kitabından günümüze çıkarabileceğimiz bazı dersler şunlar olabilir:

 

1. Öğrenme Sürecinde Özgürlük: Kitap, öğrenme sürecinde öğrencilerin özgürlüğünün önemini vurgular. Öğrencilere kendi kendilerine öğrenme fırsatı vermek, onların düşünce özgürlüğünü teşvik etmek ve kendi potansiyellerini keşfetmelerine olanak sağlamak önemlidir.

 

2. Eşitlikçi Eğitim: Eşitlikçi bir eğitim anlayışı, her bireyin eğitim imkânlarına eşit şekilde erişim sağlamayı hedefler. Herkesin eşit bir şekilde öğrenme fırsatına sahip olması, toplumda daha adil bir ortamın oluşmasını sağlar.

 

3. Hiyerarşiyi Sorgulama: Kitap, geleneksel eğitim sistemindeki hiyerarşik yapıları sorgular. Öğrencilerin kendi potansiyellerini keşfetmeleri ve düşünce özgürlüğüne sahip olmaları, hiyerarşik sınırlamaları aşmalarına yardımcı olabilir.

 

4. Kendi Kendine Öğrenme: Kitap, bireylerin kendi kendilerine öğrenme yeteneklerini vurgular. Kendi çabalarıyla bilgi edinme, sorgulama ve öğrenme sürecine aktif katılım, öğrenmenin daha etkili olmasını sağlayabilir.

 

5. Entelektüel Kurtuluş: Entelektüel kurtuluş, bireylerin düşünce özgürlüğünü ve potansiyellerini gerçekleştirmelerini ifade eder. Kitap, her bireyin entelektüel olarak kendi yolunu bulabilmesi, bilgiye erişimde adaletin sağlanması ve toplumsal eşitsizliklerin azaltılması gerektiğini vurgular.

 

Bu dersler, kitaptan günümüze aktarabileceğimiz genel ilkelerdir. Her bireyin bu ilkeleri kendi yaşamında ve eğitim yaklaşımlarında uygulayarak daha adil, özgür ve eşitlikçi bir toplumun oluşmasına katkıda bulunabilir.

Kitabın adında cahil kavramı geçmesine karşın cahillik kavramını entelektüel anlamda kullanmaz. Teknik bir terim olarak kullanır. Bilmeyen anlamında cahil ve bimeyene bilmediğini anlatarak öğretecek olan hoca kavramları sanki pardoksal bir sunum içerir.

Gerçek anlamda cahillerin bazı özellikleri şöyledir:

1.       Bilgiç: Her konuda, her şeyi bilirler. Sizin uzmanlık alanınızdan bile daha fazla şey bildiğini iddia eder.

2.       Menfaatçi: Merkezde kendileri oldukları için hep kendilerini överler, kendilerinin bahsedilmesini isterler ve kendi menfaatlerini her şeyin üzerinde tutarlar. Onları ancak överek susturabilirsiniz.

3.       İnkârcı: Kendisinin cahillikle suçlanmasına tahammülleri yoktur. Gerekçe sormadan inkâr edip hemen sizi cahillikle suçlar veya şiddete yönelirler. Az bilir, inkâr eder ve suçlar…

4.       Konuşkan: Az düşünür ve çok konuşurlar ama genelde boş konuşurlar. Karşıyı anlamak değildir dertleri, sürekli anlatmak istediklerine odaklıdırlar. Tartışmaları sever, yendiğinin ilanına kadar tartışır ve sonuçlandıramazsa kişiselleştirir ve din gibi, milliyet ve hainlik gibi soyut suçlamalara yönelir.

5.       Kapalı: Değişime ve yeniliklere kapalı, sabit fikirli ve yeni ilişkilere kapalıdır. Eğer yeni bir ilişki geliştiriyorsa bilin ki o ilişkiden menfaatleri vardır. Düşün demeyin de ne derseniz deyin! Uzun süre düşünmeye dayanamazlar.