16 Haziran 2014 Pazartesi

Etkileşimsiz Çarklar Teorisi ve Milli Eğitim Sistemi

Eğitim en kısa ve modern tanımıyla “etkileşim”dir. Dolayısıyla etkileşimin yollarını çoğaltmak eğitimin yaygınlaşması demektir. Etkileşim içinde bulunan yapılar ise bir sistemi oluşturur ve bu nedenle bizler “eğitim sistemi” deriz. Ne yazık ki ülkemizde durum biraz farklıdır…
Birbirine temas eden, etkileşen çarklar bir sistem oluşturur ve birinin hareketi yapısına ve görevine göre diğer çarkların da hareket etmesini gerektirir. Büyük çark az döner ya da dönme yönü farklı olabilir ama planlamaya göre sistem olabilmenin gereği dönmesidir. Bir saat içinde bir sistem barındırır ve bir çark dönmez, doğru çalışmaz ise sistem çalışmaz ve sistemden bahsedilemez. Çalışmayan saat artık saat olmaktan çıkmış ve kitap ayracı gibi kullanılabilir bir konuma gelmiştir. Kısacası etkileşimsiz çarklar sisteme ait değildir ve etkileşimsiz bir sistem olmaz.
Milli Eğitim ile ne alakası var demeyin! Çok alakası var. Siz sistemi oluşturan unsurları etkileştirmez iseniz küçük küçük ihalelerle sistemi etkileşimsiz çarklara bölerseniz sistemi ortadan kaldırırsınız… Bu dönem Milli Eğitim birçok kitabının yazım işini Tübitak’a bir anlaşmayla bıraktı.

Program hazırlayıcıların bir kısmı kitap yazımında da yer aldı bu iki çarkın etkileştiği anlamına geliyor. Yani güzel! Kitap yazarları çalışıp kitabı bitirdi ama kitap 1200 sayfa oldu. Bu kitapta çok örnek var ve ilave sorular da var. Yani amaç öğrenci ek kitaba ihtiyaç duymasın…

Peki bu amaç ile ülke genelinde nerede hangi kitabın okunacağına karar verenler etkileşmiş mi? Neden ülkenin büyük genelinde 200 sayfalık kitap basılıp okutuluyor?...

Hooop dizin kayması oldu ve sistem içinde yeni bir sistem oluştu. Karar vericiler ile kitap hazırlayıcılar etkileştirilmemiş…Diyelim geri adım atıldı ve 1200 sayfalık kitaplar dağıtıldı. O zaman taşıyan, depolayan görevliler işin ciddiyetinde mi? Yani binbir emekle hazırlanan görseller paldır küldür taşınarak, ıslanarak ardından kurutularak öğrenciye ulaşsa yine bir etkileşimsiz çarktan daha bahsetmiş olacağız.

Kısacası; eğitim sisteminden bahsedebilmek için ya tüm çarklar etkileştirilmeli ya da etkileşimsiz çarklardan kurtulunmalı!
*6 Ekim 2013 memurin.net yazısıdır.